Heyloyalty
Succes som iværksætter er ikke lig med succes som personaleleder
Selvom man har succes som iværksætter og virksomhedsejer, bliver man ikke pr. definition den fødte personale og HR-leder
De fleste af landets virksomhedsejere i mindre virksomheder og ledere nikker genkendende til udfordringen. For mange er HR et nødvendigt onde og for nogle endda en akilleshæl.
Man ved det er vigtigt, men man er også bevidst, om at det kan blive et område der ofte bliver forsømt. Præcis sådan havde CEO Nicolaj B. Ladiges det også, inden han tog et valg – et valg han ikke siden har fortrudt.
Om kunden
Heyloyalty er en SAAS (software as a service) virksomhed, som specialiserer sig i e-mail marketing til webshops og andre digitale virksomheder.
Heyloyalty har deres hovedfokus på webshops og e-commerce faget og sætter en stor kamp ind, for at gøre livet lettere for de danske og internationale e-handelsvirksomheder.
Udfordringen
E-mail marketingvirksomheden Heyloyalty bærer præg af at være en digital startup med masser af dynamik, passion, nørderi og agil udvikling – og så alligevel er den langt fra at være en sådan. Rødderne går nemlig tilbage til 2002, hvor de første frø blev sået.
Aarhus virksomheden er i dag i vækst med en synlig kan-og-vil kultur, hvor der også er plads til at forfølge den gode idé undervejs. Ambitionerne er skyhøje, og som en del af kulturen er det et must, at medarbejderne stortrives og er trygge. Det kræver en leder, der hviler i sig selv i forhold til HR – og medarbejderudvikling ikke mindst.
Det betyder samtidig, at der i langt højere grad er brug for rammer og struktur for at gribe, udvikle og tage hånd om medarbejderne – især dem, der i dagligdagen hører til de umiddelbart mere stille og som ikke, som det mest naturlige i verden, kalder en spade for en spade.
For Nicolaj var det en stor udfordring og en selverkendelse. Han vidste det potentielt kunne have stor betydning for at nå de høje mål, for bundlinjen og for hele forretningen. Samtidig var han bevidst om, at HR absolut ikke er hans stærkeste side. Han havde brug for nogen til at spænde et sikkerhedsnet under medarbejderne, ham og virksomheden – ellers vil han ikke lykkedes på lang sigt.
For Nicolaj var det afgørende, at der blev taget hånd om ”HR-bøvlet” kompetent og rettidigt, inden de talentfulde medarbejdere (stille eller ej), ville blive forsømte – og forsvinde.
Løsningen
For at få succes fra dag 1, prioriterede PiiPL at der skulle styr på formaliteterne. Få sikret, at de basale HR-funktioner blev håndteret og at PiiPL kunne træde ind og agere højre hånd.
Konkret afdækkede PiiPL at der var brug for at foregribe begivenhederne, og derfor omfattede indsatsen bl.a.:
Resultatet
Det mest tydelige bevis på, at indsatsen har båret frugt er, at Nicolaj nu er en glad chef – omgivet af tilfredse og produktive medarbejdere.
Han koncentrerer sig om at udvikle forretningen i stedet for at brandslukke på HR-området på daglig basis. Bundniveauet er hævet, og hvad der tidligere kunne være ’små sten i skoen der ofte voksede sig store’, er i dag reduceret til blot at være smågrus, der let kan håndteres og tages endda før opløbet.
Som en reel sideeffekt har han fået indsigt i sig selv. Det betyder, at han lettere kan forstå medarbejderne og finde de rette folk til de rette opgaver.
Selvom man i virksomheden måske ikke altid er lønførende, er det blevet muligt at fastholde og tiltrække specialiserede medarbejdere, fordi kulturen og organisationen fungerer – ud over opgaverne i høj grad er berigende og udfordrende.
Nicolaj arbejder nu langt mere proaktivt og opnår derved mere mentalt overskud. På den måde er han nærværende for de medarbejdere, han spotter har brug for øget fokus. Tidligere blev det altid taget på bagkant – eller i værste fald for sent.
Effekten ved PiiPL’s arbejde er tydelig: Der opleves øget medarbejdertilfredshed, der ansættes rigtigt og talenterne fastholdes. Det afspejles direkte på bundlinjen – og på en glad chef!